طراحي و توليد منهول پلي اتيلن طراحي و توليد منهول پلي اتيلن .

طراحي و توليد منهول پلي اتيلن

ويژگي هاي منهول پلي اتيلن - وظيفه اصلي منهول پلي اتيلن

معرفي منهول پلي اتيلن

منهول ها (آدم رو ها) به عنوان ابنيه فني براي بازرسي و نظافت شبكه فاضلاب به كار مي روند و از سه قسمت تيپر ورودي، بدنه منهول يا اتاقك بازديد و كفي منهول تشكيل شده اند. منهول ها در فواصل 50 الي 150 متري و در نقاطي كه تغييراتي در جهت يا اندازه لوله با تغييرات قابل ملاحظه اي در مقادير لوله وجود دارد، كار گذاشته مي شوند. طر ح منهول هاي (بتني، آجري و پلاستيكي) مورد استفاده در شبكه هاي فاضلاب معمولا استاندارد شده است و بيشتر شهر هاي بزرگ از اين طرح هاي تصويب شده استفاده مي نمايند.

از آن جا كه در خصوص چگونگي اجراي منهول هاي خطوط فاضلاب چندين گزينه پيش رو داريم، بنابراين بررسي كيفي آن ها و تشخيص اين كه كدام يك با توجه به شرايط منطقه كارايي بهتري دارد، ضروري خواهد بود.

منهول يكي از پر مصرف ترين لوازم در صنعت آب و فاضلاب و در واقع در پايپينگ مي باشد. در واقع در تمام جا هايي كه نياز است تا از مسير خط لوله بازديد شود منهول يا آدم رو نياز است تا بتوانيم مسير لوله را در زمان هايي كه لازم است بازرسي و بررسي كنيم تا اگر مشكلي داشت، هزينه هاي سرسام آور تعميرات بر دوش كارفرما و پيمانكار نباشد. منهول يا آدم رو وسيله ي ست براي متصل كردن دويا چند خط انتقال لوله بهم مي باشد. در سيستم فاضلاب براي بررسي خط لوله ها و در سيستم مخابرات براي بررسي سيستم انتقال كابل ها مي باشد. منهول دسترسي مهندسين و پيمانكاران را براي كانال هاي زير زميني را فراهم مي كند. منهول ها از جنس بتن، پلي اتيلن، كامپوزيت و آجري توليد مي شوند و همچنين درب منهول از جنس چدن و كامپوزيت و سيماني مي باشد.

منهول ها بر اساس قطر و جريان سيال و تعداد ورودي و خروجي نيز تقسيم بندي مي شوند. قبلا از منهول هاي سنتي آجري شكل و سيماني استفاده مي شد و امروز بيشتر از منهول هاي پلي اتيلن پيش ساخته استفاده مي شود كه جايگزين بسيار خوبي نسبت به ديگر منهول ها مي باشند.

منهول پلي اتيلن از مواد پلي اتيلني طراحي و توليد مي شود كه به صورت روش روتاري يا دوار در واحد هاي توليدي انجام مي گيرد. اين منهول ها معمولا به صورت يك قطعه واحد در سايز هاي كوچك و يا يك قطعه تشكيل شده از قطعات ديگر (مثل لگو) توليد مي شود. مصرف كننده مي تواند يك منهول را به صورت آماده از كارخانه تحويل بگيريد و يا قطعه قطعه به محل ببرد و در محل پروژه سر هم كند.

انواع منهول ها و درب منهول

منهول ها بر اساس متريال مورد استفاده و نوع ساخت به سه نوع اصلي تقسيم بندي مي شوند، كه عبارت است از:

منهول آجري ساخت در محل

منهول پلي اتيلن پيش ساخته با قالب پلاستيك

منهول بتني ساخت در محل با قالب گيري يا آجر چيني

ويژگي هاي منهول پلي اتيلن

از ويژگي هاي مهم منهول هاي پلي اتيلن مي توان موارد زير را نام برد:

·        تنظيم ارتفاع

·        طول عمر بالا

·        قابليت بازيافت

·        انعطاف پذيري بالا

·        مقاوم در برابر فشار

·        مقاوم در برابر ضربه

·        نصب و اجراي آسان

·        مقاوم در برابر ساييدگي

·        مقاوم در برابر اشعه فرابنفش

·        وزن سبك و جا به جايي آسان

·        مقاومت در مقابل تغييرات  ph

·        صرفه جويي در مدت زمان توليد

كاربرد هاي مهم منهول پلي اتيلن

از مهم ترين كاربرد هاي منهول پلي اتيلن مي توان به موارد زير اشاره كرد:

·        اتصال دهي خطوط لوله فاضلابي

·        هوادهي و تهويه شبكه‌ هاي زير زميني

·        بر طرف كردن انسداد شبكه ‌هاي زير زميني

·        دسترسي انساني و تجهيزاتي به تاسيسات زير زميني جهت بازرسي

·        تغيير جهت، تغيير ارتفاع ويا تغيير در شيب خطوط لوله‌ هاي  فاضلابي هنگام تغيير قطر لوله‌ هاي فاضلاب

استفاده از منهول هاي متداول آجري و بتني معضلاتي را نيز در بر داشته و دارد به همين علت با گسترش هر چه بيشتر كاربرد مواد پليمري در صنعت استفاده از منهول‌ هاي پلي‌ اتيلن كه به شكل قالب گيري توليد مي شوند جايگزين منهول هاي سنتي شده اند (منهول هاي سنتي: اين منهول‌ ها با مصالح سنتي مانند آجر، سيمان و بتن ساخته مي‌ شوند كه در گذشته بسيار مورد استفاده قرار مي گرفت و كاربرد هاي فراواني داشت، كه البته هنوز هم در برخي از مناطق و كاربري‌ هاي خاص به عنوان تنها و آخرين راه كار مورد استفاده قرار مي‌ گيرد، مثلاً در كانال ‌هاي انتقال خط تلفن كه در زير زمين قرار گرفته ‌است منهول‌ هاي بتني بسيار كاربرد دارند. در حال حاضر در ساخت شبكه جمع‌ آوري فاضلاب تهران، عمدتا از منهول‌ هاي بتني و آجري استفاده مي ‌شود.)

هدف استفاده از منهول پلي اتيلن

 از عوامل آلودگي محـيط زيست  مي توان به وجـود فاضلاب‌ ها اشاره كرد و از اين رو بايد آن ها را جمـع‌ آوري و از شهر ها بيرون راند و سپس آن ها را تصفيه كرد و بعد بـه گــردش آب در طبيعت برگردانيد. به همين دليل استفاده  از منهول پلي اتيلن براي رسيدن به اهداف، جمـع‌ آوري گنداب‌ ها و پساب‌ ها از محـيط زيست و شهر و ضروري است.

البته مواردي ديگر همچون بهداشت همگاني، استفاده‌ي مجدد از فاضلاب، حفظ زيبايي ‌هاي محـيط زيست، تاثير بر سفره‌ هاي آب زير زميني از اهداف ديگر استفاده از منهول پلي اتيلن است.

وظيفه اصلي منهول پلي اتيلن

منهول اين امكان را ميسر مي سازد كه تاسيسات مورد بازبيني توسط يك حفره يا دريچه به سطح زمين متصل مي شوند. اين دريچه ها به اندازه اي جاي عبور دارد كه يك فرد متوسط قابليت عبور داشته باشد.

مزيت هاي منهول پلي اتيلن

با توجه به خواص مناسب پلي اتيلن  (HDPE)، مزاياي استفاده از منهول هاي پلي اتيلن عبارت است از:

·        طول عمر بالا

به دليل استفاده از پلي اتيلن، اين نوع منهول ها از طول عمر بسيار بالايي برخوردار هستند.

·        مقاومت بالاي بار هاي خارجي

منهول پلي اتلين مقاومت بالا در برابر بار هاي خارجي وارده را با رعايت بستر سازي مناسب دارد.

·        مقاومت بسيار بالا در برابر جابه جايي هاي زمين

منهول هاي پلي اتيلن به علت خاصيت انعطاف پذيري خود داراي مقاومت بسيار بالايي در برابر زلزله و يا رانش زمين مي باشند.

·        عمر انبار داري بالا

منهول پلي اتيلن عمر انبار داري بالا با رعايت پوشش در مقابل تابش مستقيم آفتاب و ايجاد امكان گردش هوا در دپو را دارد.

·        استحكام بالا در برابر ضربه

با توجه به انعطاف پذيري ذاتي و خاصيت ضربه پذيري پلي اتيلن، منهول هاي ساخته شده از آن، از مقاومت بالايي در برابر ضربات وارده در حين حمل و نقل يا پروسه نصب برخوردار هستند.

·        سرعت نصب بالا

از جمله بزرگ ترين مزيت هاي منهول پلي اتيلن، سرعت نصب بالاي آن ها مي باشد. با توجه به اين كه منهول هاي پلي اتيلن به صورت پيش ساخته توليد مي شوند. بنابراين بلافاصله پس از حمل به محل آماده نصب هستند.

·        مقاومت شيميايي بالا در محيط هاي خورنده و مهاجم

پلي اتيلن به علت خواص ذاتي خود داراي مقاومت بسيار خوبي در برابر مواد شيميايي مختلفي است. به همين دليل خطر خوردگي و پوسيدگي آن ها در مجاورت مواد خورنده و محيط هاي شيميايي و اسيدي بسيار پايين است.

·        هزينه هاي لوله گذاري پايين

منهول ها هم بخشي از سيستم لوله گذاري هستند. اين هزينه در پلي اتيلن به مراتب پايين تر از بتني است. چون هزينه هاي بستر سازي، آماده كردن ترانشه، ابزار مورد نياز در پاي كار و ... در سيستم پلي اتيلن پايين تر است.

·        سيستم يكپارچه و جامع

منهول پلي اتيلن به صورت جامع (اجراي تمام انشعابات، پله، كف، درپوش و ... در محل كارخانه) ساخته مي شود. به محل نصب حمل مي شوند. به اين دلايل داراي مزيت بالايي در كاهش هزينه ها و افزايش سرعت اجراي پروژه هستند.

·        وزن پايين

به علت پايين بودن چگالي پلي اتيلن در مقايسه با بتن، وزن منهول هاي پلي اتيلن در مقايسه با منهول هاي بتني با كاربري يكسان، بسيار كم تر است. مزيت ديگر پايين بودن وزن اين است كه در زمين هاي باتلاقي و شني كه امكان زير سازي منهول هاي سنگين وجود ندارد. به علت سستي زمين امكان نشست منهول ها وجود دارد، اين نوع منهول ها از خطر نشست كاملاً ايمن هستند.

·        زبري پايين

با توجه به ضريب زبري پايين لوله پلي اتيلن، احتمال چسبيدن مواد معلق و گل و لاي به آن بسيار پايين است. در صورت ته نشيني گل و لاي بر روي آن، با اولين جريان شديد آب كاملاً شسته و تميز مي شود. همچنين به علت زبري پايين پلي اتيلن و صاف بودن سطح داخلي منهول هاي ساخته شده از آن و نيز مقاومت در برابر سايش بالاي پلي اتيلن، ميزان سايش آن در اثر آب ناچيز بوده و همين امر سبب طول عمر زياد اين منهول ها به خصوص در خطوط داراي زاويه شيب بالا مي باشد.

نصب منهول پلي اتيلن

سادگي و سهولت نصب منهول پلي اتيلن بارز ترين مشخصه و مزيت اين منهول‌ ها نسبت به انواع ديگر منهول است و اين موضوع باعث كاهش هزينه‌ها در مقايسه با بتني شده است. منهول پلي اتيلن به صورت پيش ساخته و آماده از كارخانه به مصرف كننده تحويل داده مي شود و مصرف كننده بدون هزينه كردن مي تواند براحتي آن را نصب و آبندي كند. به همراه منهول پلي اتيلن واشر براي آبندي و اتصال لوله به منهول به مصرف كننده داده مي شود. در معابري كه بار هاي ترافيكي زيادي بر منهول اعمال مي شود منهول پلي اتيلن به تنهايي نمي تواند فشار زيادي را تحمل كند و بايد از بتن و سازه هاي آهني هم كمك بگيريم. منهول پلي اتيلن همواره بايد پايين تر از سطح زمين قرار بگيرد و بار ترافيكي روي درب منهول بيافتد و باي نصب دريچه نيز بايد از يك دال بتني به ضخامت حداقل ۱۵ سانتي متر كمك بگيريم يعني درب منهول را روي دال بتني يا پليمري نصب كنيم. براي فيكس كردن جاي منهول بهتر است ۲۰ سانتي متر اطراف منهول را باز كنيم و دور منهول از بتن استفاده كنيم.

خريد منهول پلي اتيلن

خريد منهول پلي اتيلن بسيار ساده است. در خريد منهول پلي اتيلن ابتدا سايز قطر منهول را تعيين كنيد كه معولا يك متر و ۱٫۲۰ متر مي باشد، سپس ارتفاع آن را مشخص كنيد كه معمولا از ۱ متر به بالا مي باشد. در بعضي از ارتفاع ها منهول هاي يكپارچه آماده موجود هست كه ديگر نياز به مونتازدر محل ندارد و صرفا مثلا مخازن پلي اتيلن از كارخانه به محل نصب انتقال پيدا مي كند و مجري آن را نصب مي كند.

قيمت منهول پلي اتيلن

منهول پلي اتيلن قيمت بسيار مناسبي دارد، زيرا از مواد پلي اتيلن ساخته مي شود و مواد پلي اتيلن هم در ايران به وفور توليد مي شود و قيمت تمام شده منهول پلي اتيلن براي مصرف كننده نهايي بسيار مناسب است. محاسبه قيمت منهول پلي اتيلن بر اساس انتخاب قطر و ‌ارتفاع تغيير مي كند مثلا براي تعيين قيمت منهول پلي اتيلن، ابتدا بايد قطر و ارتفاع را تعيين كرد تا فروشنده بتواند قيمت را اعلام كند.

به ياد داشته باشيد قيمت منهول پلي اتيلن يكپارچه از منهول پلي اتيلن قطعه اي كم تر است. البته منهول پلي اتيلن يكپارچه سايز هاي محدودي دارد.

گروه توليدي و صنعتي هلدينگ صنايع برتر ايران به عنوان مرجع تخصصي فروش انواع دستگاه هاي صنعتي، انواع دستگاه يخساز صنعتي، سيستم هاي گرمايشي و سرمايشي، فيلتر شني، انواع سختي گير آب، انواع كولينگ تاور و اجزاي آن، انواع محصولات پلي اتيلني، سيستم هاي تصفيه آب و هوا با تنوع بسيار زياد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تيمي فني و متخصص تلاش دارد تا بهترين كيفيت و رضايت را از آن هموطنان و به ويژه صنعت گران نمايد. در صورتي كه قصد خريد منهول پلي اتيلن يا آدم رو پلي اتيلن و محصولات مشابه را داريد، مي توانيد با دريافت قيمت منهول پلي اتيلن و مشورت كارشناسان فروش هلدينگ صنايع برتر ايران انتخاب بهتري داشته باشيد.

مجموعه صنعتي هلدينگ صنايع برتر ايران در زمينه توليد منهول پلي اتيلن (آدم رو پلي اتيلن) به صورت حرفه اي در حال فعاليت است. شما هر گونه نيازي كه به انواع منهول و ديگر مدل ها كه داشته باشيد توسط كادر مجرب و حرفه اي ما در كم ترين زمان ممكن و با بهترين كيفيت به شما ارائه مي شود.

جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص منهول پلي اتيلن (آدم رو پلي اتيلن) و نحوه توليد آن به سايت هلدينگ صنايع برتر ايران مراجعه نماييد.

براي ثبت سفارش با ما در تماس باشيد: 02186127232 – 09129536702 – 09127065945


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۳۹:۳۶ توسط:شركت هلدينگ صنايع برتر ايران موضوع: نظرات (0)