طراحی و تولید منهول پلی اتیلن طراحی و تولید منهول پلی اتیلن .

طراحی و تولید منهول پلی اتیلن

سپتیک هلدینگ برنر

مخزن سپتیک

مخزن سپتیک معمول ترین واحد تصفیه غیر متمرکز در مقیاس کوچک برای آب خاکستری و آب سیاه از مخازن یا توالت های برقی است. اساسا یک مخزن رسوب است. شکل آن می تواند مستطیلی یا استوانه ای باشد.

مخازن سپتیک برای فاضلاب با مقدار زیادی از مواد جامد قابل حل استفاده می شود، معمولا برای پساب از منابع داخلی استفاده می شود، اما آن ها نیز برای سایر فاضلاب ها با خواص مشابه مناسب هستند. مایع از طریق مخزن جریان می یابد و ذرات سنگین به پایین می افتند، در حالی که ذرات (عمدتا روغن و گریس) به سمت بالا می روند. با گذشت زمان، مواد جامد که به پایین متصل می شوند، به صورت بی هوازی تخریب می شوند. با این حال، میزان انباشت سریع‌ تر از میزان تجزیه است و لجن انباشته باید دوره ای از بین برود. لجن باید به طور منظم تخلیه شود و برای دفع و یا استفاده مجدد از آن ها به کار می رود. اگر لجن خشک یا کامپوزیت شود، آن را می توان در کشاورزی به عنوان تغذیه غنی از مواد مغذی استفاده کرد. همچنین چندین فرآیند جدید برای تولید کود از لجن وجود دارد.

مکانیزم عملکرد سیستم سپتیک

ابتدا فاضلاب از طریق لوله ورودی وارد بخش اول سیستم سپتیک می شود. این بخش که توسط یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمی معادل دو سوم از کل حجم سپتیک تانک را شامل می شود. با ورود فاضلاب به این بخش، مواد معلق و ذرات خارجی به سبب وزن بیشتر خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی ها نیز به دلیل اینکه دارای وزن مخصوص کم تری نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حرکت کرده و بر روی سطح شناور می شوند.

تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن موجب ایجاد توده ای از لجن شده و میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آن تکثیر یافته و رشد می کنند. واکنش های بیولوژیکی که در جریان تکثیر و رشد آن ها اتفاق می افتد سبب می شود که مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه شود. انجام این واکنش ها همچنین موجب تبدیل حجم قابل توجهی از لجن به بیوگاز و کاهش حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق لوله خروج بیوگاز از سیستم سپتیک خارج می شود. در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسیر ارتباطی تعبیه شده در دیوار جدا کننده، وارد بخش دوم سیستم سپتیک می شود. در این بخش ذرات بسیار ریز چربی و روغنی که در فاضلاب باقی مانده باشد، بر روی سطح شناور می شوند. در نهایت پساب زلال شده از طریق لوله خروجی از سیستم سپتیک خارج می گردد.

لجن انباشته شده در سپتیک تانک پس از حدود دو سال نیاز به تخلیه دارد. به هنگام تخلیه بهتر است، کمی از لجن را در سیستم سپتیک باقی گذاشت. زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه بوده و تخلیه کامل آن ها سبب طولانی شدن زمان راه اندازی مجدد بخش بیولوژیکی مخزن سپتیک می شود.

معرفی اجزای سیستم سپتیک

منازل، خانه های شخصی و اجتماعات کوچک، فاضلاب تولیدی خود را از طریق لوله گذاری به داخل سپتیک تانک وارد می کنند. سپس فاضلاب خروجی از آن وارد سیستم های تراوشی می شود. در صورتی که سطح آب های زیر زمینی بالا باشد، امکان حرکت ثقلی فاضلاب وجود ندارد و باید از پمپ در خروجی سیستم استفاده کرد. قرار دادن پمپ قبل از سیستم سپتیک نیاز به نگهداری مستمر دارد، زیرا فاضلاب تصفیه نشده به طور مستقیم وارد آن می شود. در چنین مواردی باید به دفترچه راهنمایی که شرکت سازنده پمپ برای نگهداری از ان منتشر کرده است، مراجعه کرد. به طور کلی اجزاء عمده سیستم سپتیک تانک شامل موارد زیر می باشد:

1.     تانک

تانک یا همان مخزن ظرفی است که در داخل زمین قرار می گیرد و از جنس بتن یا فایبرگلاس که در برابر نفوذ آب مقاوم می باشند، ساخته شده است. ارتفاع فاضلاب در داخل آن حداقل ۱ متر می باشد. قسمت ورودی عموماً ۳ الی ۸ سانتی متر بالای سطح مایع داخل سپتیک تانک قرار دارد. خروجی به طور معمولی دارای یک زانویی ۹۰ درجه می باشد، بنابراین محل ورود فاضلاب به داخل لوله خروجی در زیر سطح مایع قرار می گیرد. می توان دو یا چند عدد از سپتیک تانک ها را باهم به صورت سری قرار داد.

2.     سیستم تراوش خروجی

فاضلاب خروجی از سیستم سپتیک از طریق لوله به زیر زمین و توسط سیستم تراوشی تزریق می شود. سیستم خروجی شامل یک جعبه توزیع جریان فاضلاب که به زهکش های زمینی منتهی می شود ، می باشد. زهکش های زیر زمینی سیستمی است که از اتصالات باز و با لوله های سوراخ دار تشکیل شده و به فاضلاب خروجی امکان توزیع پراکندگی در خاک را می دهد.

به طور معمول تمام قسمت های سیستم تراوشی خروجی در زیر سطح زمین قرار می گیرد. سیستم نگهداشت (تانک نگهداشت) در مناطقی که عمق برای سیستم های تراوشی مناسب نباشد استفاده می شود. از این مناطق می توان به مکان هایی که سطح آب های زیر زمینی بالا است و یا نفوذ پذیری خاک نا چیز است، اشاره کرد. در سیستم سپتیک نگهداشت فاضلاب، تمامی تاسیسات در سطح زمین و روی خاک بومی که در آن تغیییری ایجاد نشده باشد، قرار می گیرد. در سیستم نگهداشت جهت توزیع جریان خروجی در سیستم های تراوشی نیاز به پمپ می باشد. جعبه کنترل برق و انتقال آن ممکن است برای بهره برداری از پمپ نیاز باشد .

کاربرد های مخازن سپتیک

·        استفاده از سپتیک به منظور تصفیه فاضلاب کمپ های تفریحی

·        استفاده از سپتیک به منظور تصفیه فاضلاب شهرک های ویلایی

·        استفاده از سپتیک به منظور تصفیه فاضلاب هتل ها و کارگاه های کوچک

·        استفاده از سپتیک به منظور تصفیه فاضلاب رستوران ها و واحد های غذاخوری

·        استفاده از سپتیک به منظور تصفیه فاضلاب واحد های کوچک، ویلا، آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی

نکات مهمی در خصوص استفاده از مخزن سپتیک

نکات مهمی که در استفاده از مخزن سپتیک برای تصفیه فاضلاب و تصفیه پساب باید مورد توجه قرار گیرد به شرح ذیل می باشد:

·        هیچ ماده ضد عفونی کننده ای نباید به داخل مخزن سپتیک وارد شود.

·   خروجی سپتیک تانک ها در اکثر موارد استاندارد های تخلیه به محیط زیست را نخواهد داشت. بنابراین در صورتی که حجم پساب قابل توجه باشد (بیش از ۱۰ متر مکعب بر شبانه روز)، تصفیه پیشرفته تر فاضلاب نیز باید مد نظر قرار گیرد.

·   با توجه به تجمع گرانول ها و ذرات درشت دانه در داخل محفظه های سپتیک تانک، برای هر محفظه یک منهول جهت تخلیه و تمیز کردن این مخازن درنظر گرفته شود به این صورت با تعبیه دو دریچه بازدید و منهول تخلیه این امکان را فراهم کرده است.

·   چون در داخل سپتیک تانک شرایط بی هوازی تشکیل می شود و دراثر تجزیه بی هوازی همیشه مقادیر قابل توجهی گازکربنیک (CO2) ، سولفید هیدروژن (H2S) و سایر گاز های نسبتا بد بو متصاعد می شود بنابراین برای خروج این گاز ها باید سپتیک تانک مجهز به سیستم تخلیه مناسب باشد لذا وجود ونت تخلیه گاز های بی هوازی ضروری به نظر می رسد.

توجه: سپتیک تانک های در ظرفیت های مختلف و بستگی به شرایط محل پروژه، با مصالح بتن مسلح، پلی اتیلن و فایبرگلاس عرضه می شوند.

گروه تولیدی و صنعتی هلدینگ صنایع برتر بزرگ ترین تولید کننده انواع مخازن سپتیک در ایران می باشد.

مکان یابی مخازن سپتیک

محل مناسب برای مکان یابی سیستم سپتیک باید دور از مسیر نهر ها و آبگیر ها باشد، در سطحی هموار ساخته شود و همچنین سپتیک تانک در جهت مخالف وزش باد های غالب ساخته شود.

توجه: طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند. عمق موثر برای انباره مخرن سپتیک باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر سپتیک تانک عبارت است از فاصله آزاد فاضلاب تا کف مخزن. فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره سپتیک تانک حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد. برای زلال سازی بهتر فاضلاب سپتیک تانک معمولاٌ سیستم های سپتیک را دو یا سه مخزنه می سازند که حجم قسمت اول سپتیک تانک را دو برابر حجم قسمت های بعدی طراحی می کنند. که این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد. ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود. میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می شود.

سپاس از سایت یو آپلود

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۱:۴۵ توسط:شرکت هلدینگ صنایع برتر ایران موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده